Sinapologists

På litteraturhuset igår var det som sagt paneldebatt om Kinas rolle i Afrika. Det ble en interessant affære med gode innlegg og svar fra paneldeltagerene. Men jeg ble ganske overrasket over konsensusen blant Rønneberg, Haugen og Tjønneland. Enda mer overrasket ble jeg over den ganske så vennlige innstillingen til Kina.

Ikke det at jeg er uenig i konklusjonene og tankene deres, men etter det man kan lese i norske og andre vestlige media de siste årene var jeg sikker på at det ville være mer uenighet og mere kritikk av Kinas opptreden i Afrika. Selvfølgelig, de var inne på hvordan menneskerettigheter og demokratisering ikke kommer på dagsorden når Kina opptrer i Afrika og muligheten for at Kina presser ut lokale produsenter samt utarmer Afrikas råvarer, men i det store og det hele var det mest postivt som ble sagt om Kinas rolle i Afrika. Aller mest tydelig ble det da den eneste kritikeren, en professor i salen, stilte seg bekymret til Jonas Gahr Støres utsagn om at han forstår at Kinas utviklingsmodell har en appell i andre land. Dette ble raskt forsvart av alle paneldeltagerne samt moderator, Stein Tønneson.

Jeg er ganske sikker på at samtlige paneldeltagere igår ville blitt karakterisert som «Sinapologists» i USA, altså en som i alt prøver å forsvare Kina mot kritikk. Igjen, det er ikke det at jeg er uenig. Jeg har mange av de samme tankene og mener mye av det samme som det som ble sagt igår. Kina tilbyr et alternativ til vesten, de stiller ikke krav til politisk forandring, de driver kun business. Kina kommer ikke med pekefingeren, de tilbyr gode avtaler og bygger ut infrastruktur i landene de investerer i og de Afrikanske landene kommer bedre ut av det enn med vestlige partnere. Ble bare overrasket (og litt skuffa) over enigheten. Fikk også inntrykk av at det ble preket til menigheten.

Det eneste jeg savnet var en diskusjon om rase. Det er ikke til å stikke under en stol at kinesere ikke har et særlig positivt syn på mennesker med mørk hud. Hvordan gjør det seg utslag i Kinas rolle i Afrika? Hvordan gjør det seg utslag for Afrikanerne i Kina?

Skal skrive mer om rase seinere. Nå skal jeg på fjellet!

Neste innlegg
Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

